زخم

لارو درمانی | ماگوت تراپی

لارو درمانی یا ماگوت تراپی روشی است که در درمان زخم‌های مزمن از جمله بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی یا زخم بستر استفاده می‌شود. در این روش، از لارو نوعی مگس که به صورت استریل در آزمایشگاه کشت داده شده‌اند. جهت درمان بیماران استفاده می‌شود.


لارو چیست؟

نوزاد کرمی‌شکل حشراتی مثل مگس لارو نام دارد. این لاروها با استفاده از ترشحات خود باعث حذف بافت‌های مرده و عفونی شده. و موجب بهبود وضعیت زخم و در نتیجه تسریع روند ترمیم آن می‌شوند. در حال حاضر «لارو درمانی» یا «ماگوت تراپی» به عنوان یک روش تایید شده در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان و اتحادیه اروپا و در درمان زخم‌های مزمن به کار گرفته می‌شود.


لاروها چگونه درمان می کنند؟

در دهان لارو این مگس ها، آنتی بیوتیکی به نام Allantoin وجود دارد که بر طیف وسیعی از باکتری ها موثر است. این لاروها همچنین با تولید آمونیاک، خاصیت میکروب کشی بالایی دارند. از سوی دیگر، موهای نوک تیز و فراوانی که روی سر لاروها وجود دارند، با برخورد فیزیکی با میکروب ها، حجم قابل توجهی از آن ها را از بین می برند. این لاورها با جنب و جوش و حرکات فراوان خود خون رسانی به محل زخم را نیز بالا می برند. لارو. این مگس ها پس از خراش بافت های مرده به وسیله ی قلاب های دهانی خود. با ترشح آنزیم Proteolytic این بافت های نکروزه را به حالت نیمه مایع درآورده و با مکیدن آن باعث پاکسازی زخم می شوند.


مراحل لارو درمانی

در این روش لارو به مدت یک تا دو روز بر روی زخم بیمار میماند. در این روش برای جلوگیری از مشاهده مستقیم بیمار از روند فعالیت لارو، لاروها را در باندهای مخصوصی قرار می دهند. و بر روی زخم قرار میگیرد. و سپس با پانسمان‌های مخصوصی محل زخم کاملا تحت پوشش قرار میگیرد. بیمار باید بعد از مدت مشخص برای برداشت لارو به کلینیک زخم مراجعه کند زیرا لارو تبدیل به مگس می‌شود و این موضوع موجب آزار بیمار می‌شود. لارو یک تکنیک در حد جراحی میکروسکوپی است که پزشک به کمک آن نقاط بسیار ظریف را ترمیم می‌کند.


آیا لارو درمانی درد دارد؟

هنگام لارو درمانی ممکن است دردی شبیه خارش در محل زخم احساس شود. بیمار این درد را معمولا در 24 الی 30 ساعت پس از آغاز درمان احساس می‌نماید. یعنی زمانی که لاروها به اندازه کافی بزرگ میشود و حرکات آنها حس می‌شود. بعد از برداشتن لاروها، درد برطرف خواهد شد. 


موارد استفاده از لارو درمانی یا ماگوت تراپی

از این روش می توان برای درمان زخم های دیابتی، زخم های بستر، سوختگی ها، مقابله با کفگیرک و انواع خاصی از تومورهای خوش خیم و بدخیم، دمل ها و کورک ها استفاده کرد. همچنین لارو درمانی در درمان زخم های بدخیم سینه، آبسه ها، SCC و التهاب نیمه حاد سینه موفقیت آمیز بوده است. این روش می تواند زمانی که مصرف آنتی بیوتیک ها برای بیمارمضر یا سلامت بیمار در خطر است، مورد استفاده قرار گیرد. لارو این مگس ها برای از بین رفتن بافت های مرده تنها نیاز به اکسیژن دارند. جالب این که درمان از طریق این لاروها در بیماران دیابتی یک تا چهارماه و در بیماران غیر دیابتی سه تا نه روز به طول می انجامد و بسیار آسان و کم هزینه است.
ابن سینا هزار سال قبل در ایران به خاصیت لاروها در درمان زخم های عفونی و بافت های نکروزه اشاره کرده است. ازقرن شانزدهم گزارش های متعددی مبنی بر استفاده ی پزشکان از این روش در جبهه های جنگی اروپا و آمریکا وجود دارد. متاسفانه با کشف پنی سیلین و ورود آنتی بیوتیک ها ، لارو درمانی یا (ماگوت تراپی) به طور کامل متوقف شد. در حال حاضر با ورود میکروب های مقاوم به این آنتی بیوتیک ها، پزشکان مجددا به لارو درمانی روی آوردند.


مزایای لارو درمانی

  • بار میکروبی موجود در بستر زخم را کاهش می‌دهد
  • لایه های مرده، اسلاف و نکروز روی زخم را تجزیه و حذف می‌کند
  • سبب افزایش بافت گرانوله و خون رسانی بیشتر در بستر زخم می‌شود

عوارض جانبی لارو درمانی

عوارض جانبی لارو درمانی رایج نیستند اما در برخی موارد نادر اتفاق می افتند.

یکی از عوارض ماگوت تراپی اضطراب است. لذا آماده سازی روانی بیمار قبل از شروع ماگوت تراپی بسیار اهمیت دارد.

برای این کار تمامی مراحل درمان را به طور کامل برای بیمار توضیح می‌دهیم.

از عوارض دیگر می‌توان به درد و خونریزی هم اشاره کرد.


کاربرد لارو درمانی

لارودرمانی راهی غیر جراحی برای حذف بافت های مرده (اسلاف و نکروز) در انواع زخم مزمن بوده. و از تخریب زیاد بافت نرم و رسیدن عفونت به بافت های زیرین و استخوان (استئومیلیت) جلوگیری می‌کند. ماگوت تراپی روشی امیدوار کننده برای پیشگیری از قطع پا خصوصا در افراد دیابتی است.


محصولات مرتبط


برای آموزش لارو یا ماگوت تراپی وارد لینک زیر شوید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *