زخم

بایو فیلم (بیوفیلم) چیست؟

بایوفیلم

بایوفیلم چیست؟

بایو فیلم (بیوفیلم) چیست؟ بایو فیلم ها معمولاً ترکیبی از باکتری ها و قارچ ها و مخمرها و جلبک ها و میکروب ها و سایر، بقایای سلولی بوجود می آید .

وقتی پیشرفت زخم برای حدود ۳-۴ هفته راکد شد ، باید به کلنی بیوفیلم مشکوک شوید. بسیاری از اوقات بیوفیلم ها دیده نمی شوند.زیرا آنها میکروسکوپی هستند، اما می توانند خود را به عنوان یک فیلم براق نشان دهند. و هیچ علامت و نشانه ای از عفونت وجود ندارد.

وقتی بیوفیلم بزرگتر شد، می توانید خیلی راحت تر آنها را شناسایی کنید. مانند: پلاک ای دندانی یا نقاط سفید چسبنده روی زخم.


تاریخچه تحقیقات بیوفیلم

شاید به دلیل اینکه بسیاری از بیوفیلم‌ها به اندازه کافی ضخیم هستند. که با چشم غیر مسلح قابل رویت باشد. این جوامع میکروبی از اولین نمونه هایی بودند. که توسط میکروبیولوژیست های اولیه مورد بررسی قرار گرفتند.  آنتون ون لیوونوئوک بیوفیلم پلاک را از دندان هایش جدا کرد. و آنچه را که او به عنوان “animalculi” در داخل آنها توصیف می کند تحت میکروسکوپ بدوی خود مشاهده کرد.

در سالهای بعد ، محققان در درجه اول روی باکتری های پلانکتونی (شناور آزاد) متمرکز شده اند. مانند انواع میکروب های مورد مطالعه لوییز پاستور و رابرت کوخ.  تا دهه 1970 دانشمندان درک کردند. که باکتری ها در حالت بیوفیلم به عنوان مؤلفه اصلی زیست توده باکتریایی در اکثر محیط ها تشکیل می دهند . در دهه های 1980 و 1990 دانشمندان شروع به درک این مسئله کردند. که چگونه یک جامعه بیوفیلم باکتریایی بطور دقیق و منظم سازمان یافته است.


راه درمان چیست؟

بیمه درمان تکمیلی خانواده را تهیه کرده‌اید؟ - بلاگ بیمیتو

دبریدمان مکانیکی یا جراحی. یک روش بسیار موثر، برای از بین بردن، بایو فیلم ها وهمچنین بسیار مهم در آماده سازی بستر زخم میباشد. پانسمان های پیشرفته دبرید، برای مواردی که دبریدمان جراحی، امکان پذیر نیست بسیار عالی است.


چرخه تشکیل بایوفیلم

بایوفیلم چیست؟


چرا بایو فیلم تشکیل می شود؟

برای میکروارگانیسم‌ها، زندگی کردن در یک بیوفیلم با مزایای خاصی همراه است. اجتماعات میکروبی معمولاً نسبت به استرس‌ها بسیار مقاوم‌ترند. فاکتورهای استرس‌زای بالقوه نظیر کمبود آب، افزایش یا کاهش pH محیط یا وجود مواد سمی برای میکروب، نظیر آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی‌میکروب‌ها یا فلزات سنگین را شامل می‌شوند.

توجیهات بسیاری برای سختی و مقاومت بالای بیوفیلم‌ها وجود دارد. برای مثال، لایه‌ی EPS که آن‌ها را می‌پوشاند، به عنوان یک عامل فیزیکی در برابر عوامل ذکر شده عمل می‌کند. این لایه می‌تواند به کمبود آب کمک کند یا در برابر اشعه‌ی UV که میکروارگانیسم‌ها را تهدید می‌کند، مقاومت ایجاد کند. به‌علاوه، مواد مضر نظیر فلزات و آنتی‌بیوتیک‌ها با نزدیک شدن به EPS یا خنثی می‌شوند یا با اتصال به آن، از کار می‌افتند. به علاوه، این مواد پیش از رسیدن به سلول‌های عمقی‌تر بیوفیلم، غلظت اثرگذار خود را در مواجه با سلول‌های سطحی از دست می‌دهند.

پراکسیدین، ضدعفونی کننده سطح بالا است که می تواند به لایه EPS نفوذ کند. به همین دلیل استفاده از پراکسیدین تولیدی آرال شیمی برای حذف بیوفیلم بسیار موثر است. یکی دیگر از روش‌های محافظت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، وجود سلول‌های باکتری خاصی با نام “پرسیستر” (persisters) است. این سلول‌ها تقسیم نمی‌شوند و در برابر بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومند. پرسیسترها با تولید موادی که ساختارهای هدف آنتی‌بیوتیک را هدف قرار می‌دهند، در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنند.


برخی روش های درمان بایوفیلم

بایو فیلم چیست؟

  1. آیدوزورب (کادوکسومرآیوداین)
  2. بتادین
  3. پانسمان های PHMB
  4. دبرید جراحی{ کورت}
  5. دبرید با دستگاه ورساجت
  6. شستشوی زخم

نکته:

بایو فیلم چیست؟

بایوفیلم چیست؟


پاکسازی زخم و
استفاده از، مایعات برای از نابود کردن آلاینده های سطحی و باکتری ها و بقایای پانسمان قبلی از سطح زخم و پوست اطراف آن است. هدف از پاکسازی زخم ایجاد محیطی مناسب برای بهبود است.
مانند: پلاک ای دندانی یا نقاط سفید چسبنده روی زخم.


نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “بایو فیلم (بیوفیلم) چیست؟

  1. حبیب گفت:

    عالی بود
    ممنون از مطالب مفید و کاربردی که بارگذاری میکنید🌹🌹🌹

    1. sanaz shahmiri sanaz shahmiri گفت:

      ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *