زخم

زخم وریدی و شریانی چیست؟

بیماری عروقی محیطی

بیماری عروقی محیطی نوعی فرایند یا اختلال است که مربوط به وریدها یا شریان های بدن به جز شریان های مربوط به قلب و مغز می باشد. شایع ترین انواع بیماری عروقی محیطی، بیماری شریان محیطی و نارسایی وریدی مزمن هستند.

نارسایی شریانی چیست؟

نارسایی شریانی زمانی ایجاد می شود که شریان هایی که مواد مغذی و اکسیژن را به اندام ها می رسانند، با پلاک ها یا رسوبات چربی مسدود شوند و از رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به پوست و بافت های پاها جلوگیری می کنند.

 عوامل خطر معمول که به بیماری شریان محیطی منجر می شوند، مثل:

چاقی

دیابت

سوابق خانوادگی

سابقه ی بیماری یا حمله ی قلبی

سبک زندگی

سن بالای 50 سال

مصرف سیگار

کلسترول بالا

نارسایی وریدی چیست؟

نارسایی وریدی که به نارسایی وریدی مزمن یا بیماری رگ واریسی شناخته می شود؛ خون وریدی، کربن دی اکسید و مواد زائد را از بدن می گیرد و دوباره به قلب و ریه ها برمی گرداند تا پاکسازی شود. در پاها، جریان خون وریدی با استفاده از دریچه های یک طرفه خلاف نیروی گرانش حرکت می کند و عضلات پا را منقبض می کند تا به سمت بالای پاها جریان پیدا کند.

اما زمانی که این دریچه ها دچار نقص می شوند، خون در رگ ها جمع می شود و باعث کشیده شدن آنها و در نهایت واریس می شود. عوامل خطر معمول که موجب بیماری رگ واریسی می شوند، مثل:

چاقی

بارداری

یائسگی

سوابق خانوادگی

آسیب هایی مانند تصادف، جراحی، سابقه ی لخته ی خونی (در پاها)

سن

سیگار کشیدن

نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی

تفاوت بین زخم های شریانی و زخم های وریدی


در هر دو نوع بیماری امکان به وجود آمدن زخم های غیر قابل بهبود یا زخم هایی با سرعت ترمیم آهسته، به ویژه در اندام تحتانی شایع است.

 معمولاً براساس محل و ظاهر آنها می توانید تشخیص دهید که کدام بیماری عامل آن می باشد.

زخم های وریدی زخم های شریانی
علائمبعد از عفونت دردناک است، خارش دردناک، درد پا در شب
نشانه هاقهوه ای یا سیاه شدن پوست/ خونریزی/ ترشح/ التهاب و… زخم های قرمز، زرد و یا سیاه/ بدون خونریزی/ سرد بودن ناحیه و…
مشخصات ظاهری زخمزخم های سطحی و بزرگ با لبه های نامنظم گرد، زخم هایی عمیق با لبه های صاف


زخم های وریدی چگونه درمان می شوند؟

اغلب زخم های وریدی پا با درمان مناسب ظرف 3 تا 4 ماه برطرف می شوند. درمان همواره باید توسط یک فرد متخصص و با مهارت انجام شود.

پاکسازی و تعویض پانسمان زخم

اولین قدم، رفع هر گونه مواد زائد یا بافت مرده از زخم و اعمال یک پانسمان مناسب است. این اقدام بهترین شرایط التیام را برای زخم فراهم می کند.

افراد مبتلا به این نوع زخم میتوانند مراحل تعویض پانسمان را تحت نظارت یک پرستار فرا گیرند.

پانسمان مجدد زخم

پرستار جهت بهبود گردش خون وریدی در پا ها و درمان تورم یک بانداژ واریس بر روی پای مبتلا قرار می دهد. این بانداژ ها برای فشردن پا و تحریک گردش خون به سمت قلب طراحی شده اند. بانداژ ها یا جوراب های واریس درمان زخم های وریدی پا، انواعی بسیار مختلفی دارند که از 2، 3 یا 4 لایه مختلف تشکیل شده اند. اعمال پانسمان فشاری یک فرایند حرفه ای است و باید تنها توسط یک فرد متخصص در زمینه سلامت انجام شود.

بیماران باید جوراب های فشاری را دقیقا به گونه تجویز شده بپوشند.

در صورت وجود هر گونه مشکل، به جای برداشتن پانسمان بهتر است با پرستار تماس گرفته شود. در صورتی که بانداژ فشاری در هنگام خواب اندکی تنگ یا ناراحت کننده باشد مقداری پیاده روی مفید خواهد بود. با این حال، در صورت بروز موارد زیر باید بانداژ را برداشت:

احساس درد شدید در ناحیه جلوی مچ پا

احساس درد شدید در روی پا

تورم و آبی رنگ شدن انگشتان پا پس از برداشتن بانداژ، باید پای خود را تا بیشترین حد ممکن بالا نگه داشته و بلافاصله با پزشک یا پرستار خود تماس گرفت. در برخی کلینیک ها، تیم های تخصصی از جایگزین های جدیدی برای بانداژ های فشاری استفاده می کنند که از جمله آن ها می توان به جوراب های مخصوص یا دیگر وسایل فشاری اشاره کرد. ممکن است این موارد در هر کلینیکی در دسترس نبوده اما آینده درمان زخم ها را در دست خواهند داشت. پزشک متخصص می تواند مفید یا مضر بودن روش های دیگر را برای بیمار بیان کند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *